5 svarbiausi žingsniai rengiant pirmąją tvarumo ataskaitą
Tvarumo ataskaitos – galimybė atskleisti savo organizacijos daromą poveikį aplinkai, visuomenei ir, svarbiausia, tai daryti nuosekliai ir skaidriai. Nors dalis įmonių tvarumo ataskaitas rengia privalomai, kitos tai daro savanoriškai, matydamos savo suinteresuotųjų šalių poreikį ar norėdamos pagerinti reputaciją. Jeigu nusprendėte savanoriškai rengti tvarumo ataskaitą ir tai darote pirmą kartą, štai 5 pagrindiniai žingsniai.
2/20/20242 min skaitymo


1 žingsnis: nustatykite reikšmingiausias tvarumo problemas
Atlikite tvarumo sričių vertinimą ir nustatykite reikšmingiausius ir didžiausią poveikį jūsų organizacijai bei suinteresuotosioms šalims darančius apsektus. Siekdami juos identifikuoti, analizuokite poveikį visose – aplinkosaugos, ekonomikos, socialinėje ir valdymo – srityse.
Į vertinimą nepamirškite įtraukti suinteresuotųjų šalių – atlikite jų apklausą, kad ne tik geriau suprastumėte, kokie klausimai jiems svarbiausiai, bet ir tiksliau nustatytumėte organizacijos tvarumo prioritetus.
Vadovaujantis naujausiais Europos reglamentais, svarbu atlikti dvejopą reikšmingumo vertinimą, t. y. nustatyti ne tik jūsų organizacijos, bet ir jai daromą poveikį. Plačiau apie tai – čia.
2 žingsnis: iškelkite tvarumo tikslus ir rodiklius
Remdamiesi reikšmingiausiomis sritimis, išsikelkite tvarumo tikslus ir nustatykite rodiklius, kurie leis matuoti pažangą.
Įsitikinkite, kad išsikelti tvarumo tikslai yra SMART – konkretūs, išmatuojami, pasiekiami, svarbūs ir apibrėžti laike. Tai leis stebėti ir vertinti jūsų organizacijos progresą. Nustatydami rodiklius, įvertinkite, kokie duomenys jums bus reikalingi, norint atskleisti pokytį.
3 žingsnis: rinkite ir stebėkite duomenis
Kad galėtumėte tiksliai pamatuoti progresą, jums būtina rinkti ir analizuoti tikslius ir patikimus duomenis.
Atlikite duomenų inventorizaciją ir nustatykite, kokius reikiamus duomenis jau turite, o kokių jums trūksta. Įvertinkite, kokią papildomą informaciją turite rinkti ir kaip tai galite padaryti. Kad užpildytumėte duomenų spragas, jums gali tekti įdiegti stebėjimo sistemas ar pasikonsultuoti su išorės partneriais. Pavyzdžiui, įdiegti vandens jutiklius jums gali prireikti siekiant stebėti vandens sunaudojimą.
Šiame žingsnyje jums padėti gali ir jau egzistuojantys tvarumo atskaitų standartai, apibrėžiantys rodiklius įvairiose srityse.
4 žingsnis: pasirinkite ataskaitų rengimo standartą
Ataskaitų rengimo standartai apibrėžia atskaitomybės struktūrą, leidžia nuosekliai matuoti progresą ir užtikrinti skaidrumą. Pasirinkite rengimo standartą, geriausiai atitinkantį jūsų organizacijos poreikius ar jai keliamus reikalavimus.
Keletas ataskaitų rengimo principų, kuriai galite vadovautis:
GRI (The Global Reporting Initiative) – vienas plačiausiai naudojamų ir universaliausių tvarumo ataskaitų rengimo standartų, teikiančių gaires poveikiui aplinkosaugos, socialinėje ir ekonomikos srityse atskleisti.SASB (Sustainability Accounting Standards Board) – konkrečiai pramonės šakai skirti tvarumo ataskaitų teikimo standartai. Daugiausia dėmesio skiriama finansiniam reikšmingumui.
TCFD (Task Force on Climate-related Financial Disclosures) – su klimatu susijusios finansinės informacijos teikimo gairės, daugiausia dėmesio skiriant su klimato kaita susijusioms rizikoms ir galimybėms.
ES CSRD / ESRS – panašiai kaip ir GRI, teikia gaires poveikiui aplikosaugos, socialinėje ir ekonomikos srityse įvertinti. Vis tik, nuo GRI standarto ESRS labiausiai skiriasi pritaikymu: jeigu GRI – savanoriškas, CSRD (ESRS) nemažai daliai ES įmonių yra privalomas.
5 žingsnis: renkite pirmąją savo tvarumo ataskaitą
Ataskaita – galutinis ir svarbiausias dokumentas, leidžiantis atskleisti ir įvertinti jūsų organizacijos pastangas tvarumo srityje.
Štai keletas patarimų, rengiant pirmąją:
Pateikite daugiau konteksto: padėkite skaitytojams suprasti tvarumo duomenis, paaiškinkite, kaip jie buvo renkami, ir pan.
Vizualizuokite duomenis: naudokite diagramas, grafikus ir kitus duomenų vizualizavimo įrankius. Tai padės aiškiau ir glausčiau perduoti sudėtingą informaciją.
Ataskaitos pradžioje pateikite trumpą apibendrinimą.Tai leis skaitytojui lengviau suprasti ir įsiminti pagrindinius dalykus. Pavyzdžiui, parenkite išvadas apibendrinantį ir tvarumo tikslus pristatantį vadovo žodį.
Neįtraukite į ataskaitą nereikalingos informacijos ir venkite per daug išsiplėsti.
Peržiūrėkite paruoštą ataskaitą, kad užtikrintumėte, jog atskleista visa reikalinga informacija, pateikiami tik tikslūs ir patikimi duomenys, o kalba ir formatavimas – nuoseklūs visame dokumente.
REFORMULA
Mindaugo g. 14, I a.
Vilnius, Lietuva
info@reformula.lt
+370 601 90206